۲۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۰۶

در نشست خبری مطرح شد:

انتخاب 40 داور مسابقات تخصصی چاپ توسط سرپرست معاونت فرهنگی/ ضرورت تشکیل ستاد بحران صنعت چاپ

انتخاب 40 داور مسابقات تخصصی چاپ توسط سرپرست معاونت فرهنگی/ ضرورت تشکیل ستاد بحران صنعت چاپ

مدیر دفتر امور چاپ وزارت ارشاد در نشست خبری دوازدهمین مسابقات تخصصی صنعت چاپ اعلام کرد که داوران این جشنواره را سرپرست معاونت امور فرهنگی انتخاب کرده است و این در حالی است که در همین نشست رضا رضایی رئیس هیئت داوران جشنواره مذکور با اعلام وضعیت بحرانی برای صنعت چاپ کشور، از دولت جدید خواست برای نجات این صنعت، ستاد بحران تشکیل دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دوازدهمین دوره مسابقات تخصصی صنعت چاپ صبح امروز سه شنبه 29 مرداد با حضور احمد علمشاهی، مدیر دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود فرشی فرید دبیر این جشنواره و رضا رضایی رئیس هیئت داوران این جشنواره در محل دبیرخانه آن در تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه احمد علمشاهی، مدیر دفتر امور چاپ وزارت ارشاد با اشاره به نقش و جایگاه این صنعت در رشد تولید ناخالص ملی کشور گفت: در همه دنیا صنعت چاپ یکی از صنایع اولیه محسوب می‌شود چرا که هم بعد فرهنگی دارد و هم بعد صنعتی.

50 درصد واحدهای چاپی کشور در حوزه اُفست فعالیت می‌کنند

وی از سیاست پشتیبانی و حمایت دفتر امور چاپ از این صنعت سخن گفت و در ادامه با ارائه گزارشی از عملکرد زیر مجموعه اش در حدود یک سال گذشته گفت: در حال حاضر 4013 واحد چاپی و چاپخانه در کشور مستقر است که 50 درصد آن‌ها در حوزه چاپ افست و مابقی در دیگر ظرفیت‌های چاپی مثل چاپ فلکسو، هلیو و غیره فعالیت دارند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت ارشاد 20 هزار نفر در صنعت چاپ مشغول به کار هستند و این در حالی است که صنعت چاپ به میزان سه برابر این ظرفیت، قابلیت بهره برداری و اشتغال زایی کند.

علمشاهی از رشد 63 درصدی تعداد واحد‌های چاپی در چهار سال اخیر خبر داد و گفت: تنها در سال گذشته 700 مورد گواهی موافقت برای تاسیس واحد‌های چاپی صادر شده است.

وی در ادامه از تلاش دفتر امور چاپ برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم با هدف بهبود صنعت چاپ کشور سخن گفت و تاکید کرد: ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در اولین تلاش موفق شدیم تفاهم نامه‌ای را با وزارت صنعت، معدن و تجارت در سطح وزرا امضا کنیم. گام‌های خوبی هم برای معافیت‌های گمرکی چاپ خانه داران و برخورداری آن‌ها از تسهیلات بانکی برداشته شده است.

به گفته مدیر دفتر امور چاپ 1500 میلیارد ریال از اعتبارات صندوق توسعه ملی به صورت سرمایه در گردش و در قالب تسهیلات ریالی و ارزی برای ارائه به واحد فعال چاپ و نشر در سراسر کشور اختصاص یافته است.

علمشاهی همچنین به مصوبه روز گذشته شورای سیاست گذاری صنعت چاپ اشاره کرد که بر اساس آن واحدهای چاپی استان قم از 20 درصد تخفیف در گرفتن غرفه در شهرک صنعتی قم برخوردار می‌شوند و او در این باره گفت: با این مصوبه شرایط لازم برای انتقال چاپخانه‌های قم به شهرک صنعتی قم فراهم شده است.

وی در ادامه از برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ به صورت سراسری در شهریورماه امسال خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این جشنواره تجلیل از پیشکسوتان و خادمان صنعت چاپ، ایجاد رقابت سالم و سازنده در جهت ارتقاء محصولات چاپی کشور، توسعه ارتباطات بین المللی چاپ ایران و ایجاد نشاط و همدلی میان فعالان صنعت چاپ است.

مدیر دفتر امور چاپ وزارت ارشاد همچنین به برگزاری جشن برزگ صنعت چاپ کشور در روز 14 شهریورماه خبر داد و دلیل برگزاری این برنامه را سه روز بعد از مناسبت آن در تقویم (11 شهریور) همزمانی آن با سالروز شهادت امام موسی کاظم عنوان کرد.

علمشاهی همچنین گفت: امسال آن دسته از کالاها و محصولات چاپی که برای عموم مردم و کل جامعه مفید و از سوی دیگر از استانداردهای مطلوب چاپی برخوردار باشند، در اولویت‌های انتخاب به عنوان آثار برگزیده قرار می‌گیرند. ما تاکید داریم که مشتریان صنعت چاپ کشور را به استفاده از این قبیل محصولات سوق دهیم.

وی به توانمندی‌های صنعت چاپ کشور پرداخت و با اشاره به این نکته که امسال و در دوازدهمین جشنواره صنعت چاپ مهمانان خارجی از برخی کشورهای همسایه نیز حضور خواهند داشت، ابراز امیدواری کرد این جشنواره سال آینده به صورت منطقه‌ای برگزار شود.

50 درصد بضاعت صنعت چاپ کشور در تهران مستقر است

علمشاهی به اختصاص اعتباری بالغ بر 500 میلیون تومان برای برگزاری جشنواره‌های استان صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: با اینکه 50 درصد بضاعت صنعت چاپ در تهران مستقر است، ما تاکید داریم که به دیگر استان‌ها هم توجه ویژه‌ای صورت گیرد از این جهت جشنواره صنعت چاپ امسال آثار در دو سطح ملی و استانی برگزار می‌شود.

به گفته مدیر دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داوران این جشنواره 40 نفر هستند که با نظر علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی این وزارت خانه انتخاب شده اند همچنین داوری آثار استانی جشنواره صنعت چاپ به صورت متمرکز و در تهران انجام خواهد شد.

وی به برخی جوایز و مزایایی که برای برگزیدگان دوازدهمین جشنواره صنعت چاپ در نظر گرفته شده است، اشاره کرد و گفت: کمک به معرفی برگزیدگان در رسانه‌ها، اهداء تندیس و هدیه ویژه، کمک به شرکت آن‌ها در نمایشگاه‌های منطقه‌ای و بین المللی، ارائه غرفه رایگان به منتخبان در نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران و قرار دادن آن‌ها در اولویت فهرست ارائه تسهیلات بانکی جهت فعالیت در شهرک‌های چاپی، از جمله مواردی است که برای منتخبان این جشنواره در نظر گرفته شده است.

علمشاهی در پاسخ به سوالی در مورد مشکلاتی که تحریم‌ها برای صنعت چاپ کشور به وجود آورده است یادآور شد: مشکلی که تحریم‌ها ایجاد کرده، بحث خروج ارز از کشور است اما تلاش می‌کنیم این مشکلات را به حداقل برسانیم.

آثاری برگزیده می‌شوند که به «درد مردم» بخورند

در این نشست خبری همچنین مسعود فرشی فرید دبیر جشنواره صنعت چاپ در سخنانی با اشاره به فعالیت دبیرخانه این جشنواره به صورت دائمی گفت: این مسئله باعث می‌شود موضوع تسهیلات مادی و معنوی که به برگزیدگان جشنواره اختصاص می‌یابد، پیگیری شود همچنین شرکت کنندگان در جشنواره می‌توانند مشکلاتشان را با مسئولان ذی ربط در میان بگذارند.

وی نیز به اهمیت صنعت چاپ پرداخت و یادآور شد: تقریبا می‌توان گفت اگر صنعت چاپ نباشد، کل صنایع کشور با مشکل مواجه می‌شود به عنوان مثال 75 تا 78 درصد تولیدات صنعت چاپ به حوزه بسته بندی مربوط می‌شود که ترنوور بسیار خوبی هم در جهان دارد. جشنواره و مسابقات صنعت چاپ به دنبال شناسایی این نقاط ضعف و قوت است.

دبیر جشنواره صنعت چاپ ادامه داد: هدف ما از برگزاری مسابقات تخصصی چاپ ارتقاء کیفی آثار چاپی، بهبود و رونق اقتصادی برای منتخبان و تلاش در جهت حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و سفارش دادن محصولات منتخبان برتر به تولیدکنندگان عمده کالاهای چاپی است.

به گفته فرشی فرید مسابقات تخصصی صنعت چاپ در سه گروه فرایندها و روش‌های چاپی، مدیریت پروژه‌های چاپی و مسابقات دانشجویی برگزار خواهد شد که فراخوان آن از 26 مرداد اعلام شده و علاقه مندان به شرکت در آن تا 26 شهریور فرصت دارند.

وی ادامه داد: داوری این مسابقات از 26 شهریور آغاز می‌شود و تا 8 مهر ادامه می‌یابد با توجه به این که داوری آثار چاپی، کار سختی است، 40 داور زبده و متخصص انتخاب شده اند و در این دوره تلاش بر این است که کالاهای بهره ور محور انتخاب شوند تا هم به بخش تولید کمک کنند و هم برای عموم مردم قابل استفاده باشند.

دبیر جشنواره صنعت چاپ همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سالن صنعت چاپ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی که گفته می‌شود به حالت تعطیل درآمده است، این موضوع را رد کرد و یادآور شد: بر اساس توافقی که با سازمان توسعه تجارت صورت گرفته این سالن به مدت دو سال در اختیار محصولات چاپی است و هدف از آن هم نمایش برترین کالاهای تولید شده این حوزه در کشور است.

فرشی فرید ادامه داد: چاپ تنها صنعتی است که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین اللملی تهران دارای یک سالن مستقل و تخصصی است. این نمایشگاه از بیش از یک سال پیش به صورت دائمی و از روز شنبه تا چهارشنبه برای بازدید عموم باز بوده است اما با توجه به این که آثار به نمایش درآمده در آن، گرانقیمت و ارزشمند است تنها در ساعات کاری سازمان توسعه و تجارت فعال است و این مسئله هم همانطور که گفتم به جهت تامین امنیت این محصولات گران قیمت است.

دولت برای صنعت چاپ، ستاد بحران تشکیل دهد

در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین رضا رضایی رئیس داوران مسابقات تخصصی جشنواره صنعت چاپ با اشاره به استقرار دولت جدید و وعده‌های امید بخش آن به جامعه ابراز امیدواری کرد وضعیت صنعت چاپ در این دوره نسبت به قبل بهبود یابد.

وی با اعلام وضعیت بحرانی برای صنعت چاپ کشور ادامه داد: اولین کاری که لازم است برای نجات صنعت چاپ انجام شود تشکیل، ستاد بحران است چرا که با توجه به اهمیت صنعت چاپ و دربرگیری آن، ممکن است این بحران به سایر صنایع منتقل شود.

رضایی اضافه کرد: در طول 200 سال گذشته صنعت چاپ اطلاعات و دانایی را نشر داده و از این جهت همه ما وامدار آن هستیم پس باید توجه ویژه تری به آن صورت گیرد.

رئیس هیئت داوران مسابقات صنعت چاپ همچنین اطمینان داد داوری این دوره از مسابقات در صحت کامل انجام شود.

وی همچنین با بیان این که تا پیش از این به صنعت چاپ تنها از بُعد فرهنگی و نظارتی نگاه می‌شد گفت: خوشبختانه در دوره اخیر و با مدیریت آقایان اسماعیلی و علمشاهی ما شاهد نگاه حمایتی به صنعت چاپ هم هستیم.

در این نشست خبری سیدمهدی جعفری، مدیر روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از انتخاب سه رسانه برتر در بخش «نشریات تخصصی»، «رسانه‌های مکتوب و الکترونیک» و «صدا و سیما» در پایان دوازدهمین دوره مسابقات تخصصی صنعت چاپ خبر داد و اعلام کرد: این رسانه‌ها، رسانه‌هایی هستند که بیشترین میزان و بهترین نوع پوشش این دوره از مسابقات را داشته‌اند.

کد خبر 2119246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha